Har unge mistet evnen til at tale?

Historien om læreren Tove,
der havde en klasse der gik i baglås hver gang de skulle fremlægge.historiefortæller skole christian rathje

Simonette er en ung pige. Hun går i niende klasse –
Toves klasse, det er hende der er klasselæreren.

Simonette har ikke så mange venner, faktisk har hun kun en.
Men hun er fra naboskolen. Simonette har aldrig været glad for at sige noget i klassen,
hun har altid været den stille pige i undervisningen.
Til at begynde med lagde lærerne mærke til det.
Men nu er de blevet vant til det, ikke med vilje,
der er bare ikke tid til, at ordne alt nu hvor den nye skolereform har blæst til kamp i Den Nye Skole.

Er Simonnette den eneste der ikke siger noget?Historiefortælling i skolen Christian Rathje

Nej – Nu hvor Tove tænker over det er Simonette ikke den eneste der er stille i timerne.Historiefortæller Christian Rathje skole

Tove ved godt, at Mads-Emil med bindestreg også har problemer med at få ordene ud.
Faktisk er der en stor del af klassen der ikke helt er med på det der,
at formidle et budskab.
De bliver usikre og går i stå eller helt i baglås.

Hvorfor klikker PISA utålmodigt med sine sko?

Tove har bare ikke tiden til at planlægge et nyt forløb,
det er ikke Toves skyld, det er tiden.
Der er jo kun 60 minutter i en time og kun 10 minutter forberedelsestid på 30 minutter.
Hun har bare ikke tiden til at forberede, fordi hun skal forberede.
De nye mål for undervisningen skal nås, ellers kommer PISA efter hende.
Hun kan nærmest høre PISA stå og klikke sin venstre fod i gulvet.
Helt forarget og skuffet med armene over kors.

Tove får en god idé!

Tove kommer i tanke om,
at der findes en ung gut der selv har arbejdet i folkeskolen.
En ung mand der i mange år har arbejdet med skuespil,
instruktion, historiefortælling og kommunikation.
Han må da vide noget om formidling og det at nå ud over scenekanten – helt ned til dem der lytter.

Tove går online!

Tove går på nettet (i en af hendes sparsomme forberedelsestimer) og googler sig frem.
Hun skriver historiefortæller i søgefeltet.
www.christianrathje.dk kommer frem på skærmen.
Hun klikker og kommer ind på hans hjemmeside.
Her klikker hun lidt rundt på side og finder hurtigt frem til siden med workshops.
Internettet på skolen er ikke altid det hurtigste så hun venter på siden loader.

Der er seks minutter tilbage.

Tove finder en løsning, nu er hun glad!

Siden loader og nu kan Tove læse om alt det han kan og lover. Det Tove finder ud af er at:

  • Han bruger teaterteknikker til at få løsnet om i den knude der er inden man skal ”på”.
  • Han viser hvordan man bliver bedre til at formidle både visuelt, verbalt og nonverbalt.
  • Han bruger sit kendskab fra hans mange kufferter: historiefortælling, kommunikation og formidling, coaching, arbejdsglæde, danskfaget, skuespiller og instruktør.
  • Han arbejder med højt humør og møder klassen med åbne arme uden at lyde som en telefonsælger foran supermarkedet.
  • Han ved hvordan det er at arbejde i en skole og hvad der forventes.
  • Han giver eleverne værktøjer til, at angribe deres næste fremlæggelse uden frygt og på en helt ny måde.
  • Han underviser i retorik, kropssprog og kommunikationsværktøjer.
  • At det kommer eleverne til gode på gymnasiet og i deres videreuddannelse, at kunne formidle et budskab godt og fængende.
  • Workshoppen kan bruges i en emneuge hvor de arbejder med fx. demokrati, sproget, formidling og eksamensforberedelse.

Tove når lige at sende en mail til christian@christianrathje.dk for at høre mere og beder ham ringe.
Nu kan de snakke mere om klassen behov, prisen og hvilke fokuspunkter Tove har i forbindelse med et besøg.